lördag 19 november 2011

Lördag

Sov till 8. Frukost med ägg. Familjejympa med Stor och Mellan. F med Liten traskande i Vinterviken i solen. Träffar två starka mammor som inspirerar, imponerar och ger energi. Hem och käka lunch. Stor och Mellan läser tidningar och vi spelar memory. Jag sover eftermiddag. Gott mellis och kaffe. Promenad i mörkret. Gymträning. Middag. Bad med Mellan. Klockan 8 sover alla barnen och jag och F har hela kvällen för oss själva.

Ja, så kan denna topplördag beskrivas. Härligt! Men också...

Va uppe alldeles för länge fredagskvällen. Fastna framför "What happens in Vegas". En romantisk komedi med patetiskt slut. Ammade vid 2 kanske. Och sen vid 5 va det dags igen. Inklusive bajsbyte. Vid 7 tog F över och jag sov en timme till.

Stor tog 45 min på sig att ta på byxor för att sticka på jympa. Och fick ta mackan framför tv'n. Stressigt fast alla ville. Liten somna och fick väckas. Fick amma på tunnelbanestationen för att F's promenad med Liten skulle funka.

Stor strejkar för han inte får en Cars-tidning. Surar hela tunnelbaneresan. Till och med rulltrappan är för kort.

Framme på jympan har skor glömts och gosdjur är försvunnet. Stor surar ännu mer. Mellan glad som en lärka.

Seg jympa. Vem ville hit egentligen? Men kul lek efteråt.

Hem och käka rester.

Trött och somnar. Kliar i håret. Kollar efter löss.

Sockerkickar med glass, kolasås, maränger och hallon. Kaffe. Memory-spelandet slutar med att F och jag spelar. Stor och Mellan surar för att de inte får de par de vill.

Lördagsmiddagen består av gröt. Havregrynsgröt.

Har haft en jäkligt fin lördag. Men ni som tror att vi lever utan små och stora tråkmoment, i en perfekt värld, jämt pedagogiska, med glada barn och nyttig mat har fel.

Jag hitta löss i badet. Och hela kvällen luskammade jag mig. Ska till Apoteket imorgon.

1 kommentar:

  1. Tack för två versioner, båda lika sanna.

    Oftast är det hur man tar et, men ibland känns det som att det är så man har et. Och man tror ofta att andra bara har et. Hela tiden.

    Idag bakades det lussebullar, gyllne, goda, mysiga, mumsiga... Jo, men en del vardagstråkiga avbrott, gjorde att jag tappade riktining och entusiasm. Så hade vi det.

    SvaraRadera