tisdag 24 januari 2012

Duktig

Jag gör ständigt upp med duktiga flickan. Jag gör det för mig själv. Jag gör det för mina barn. Jag gör det gör min omgivning. Jag gör det som ett samhällsansvar. Duktigt va.

Varför? Jag vill inte att jag ska värdera mitt eget värde i vad jag presterar. Jag vill inte värdera mina barns värde i vad de presterar. Jag vill inte att de ska tycka om sig själva utifrån vad de presterar utan tycka att dom är lika mycket värda oavsett vad de presterar. Självklart kanske. Vi som har barn kommer väl alltid tycka om och tycka våra barn är lika mycket värda oavsett vad de gör. Eller? Är jag naiv när jag tror det. Har ännu inte hört någon som säger emot. Och ändå hör och ser jag så många vuxna som tycker dom är bättre ju mer dom presterar. Och barn gör ju som vi. Så hur ska dom tro något annat än just det. Du är duktig när du presterar. Du får beröm. Du syns. Du är mer värd.

Därför blir jag så jäkla provocerad av denna duktighetsmani. Därför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar