fredag 9 december 2011

Häftigt

Det är en häftig känsla att se gamla elever i sina nya sammanhang. Jurister, ekonomer, beteendevetare, landslagsspelare i fotboll, skribenter, designers, lärare, chefredaktörer, kuratorer. Och idag modellagentur. En rättvis sådan. Så jäkla rätt. Heja!

Och det bästa i kråksången är att entreprenörerna inte är de med högst betyg. Men de har ett driv. De brinner. De kämpar för en bättre värld. Och det kan aldrig betyg, som de ser ut idag, visa på. Så varför inte skrota dem direkt. Betygen alltså. Och låt oss brinna. Va nyfikna. Våga. DET är något skolan skulle uppmuntra till. Inte stämpla oss som duktiga eller inte.

Det är ju extremt märkligt att den nya gymnasieskolan ska ha ett entreprenöriellt förhållningssätt och samtidigt ett gammalmodigt betygssystem. Herr Björklund, hur tänkte du? Hur tänker du? Du och jag befinner oss på olika planeter.

2 kommentarer:

  1. Ja! Det var så jävla gött! Fan vad bra gjort! Jag blev riktigt imponerad när jag läste artikeln! Kul!


    Kan ju dock tänka mig att VK är den första att ringa och fråga om hon vill vara enteprenöriell mentor på PG...

    SvaraRadera
  2. Instämmer och precis vad jag tänkte. tyvärr.

    SvaraRadera