söndag 12 februari 2012

Respekt

Det här med respekt är rörigt. Rörigt i form av mångfacetterat. Respekt kan va att lyda. Och lyda gillar jag inte. Men respekt i form av att respektera och bli respekterad i en ömsesidighet står jag bakom. Att interagera med en stor dos respekt för varandras åsikter, tankar, tycke och smak likaså. Men det är ändå svårt.

Att blogga till exempel. I många fall en envägskommunikation. Där jag J skriver saker som jag går eller gått och tänkt på. Situationer jag upplevt. Och så vidare. Andra tycker inte lika. Andra upplever inte lika. Om samma ämne. Om samma situation. Jag bara hoppas och anstränger mig för att visa respekt mot hur andra tror. Hur andra upplever. Det finns inga rätt eller fel. Rent allmänt. Men för mig och min situation just nu. Men det kan såklart ändras. Imorgon kanske jag tycker annorlunda. Men med respekt mot mig själv skriver jag det jag tror och upplever just nu. Med min bakgrund. Med mina upplevelser. Med mina sanningar. Men med respekt för andras sanningar och upplevelser.

Så det här med respekt. Kyrkan och skolan. Två områden där det snackas så mycket respekt att jag ibland blir så jäkla trött. Inte för att det inte är viktigt där. Utan för att den oftast är en envägsrespekt. Eleverna ska respektera läraren. Det är bättre att jobba i de lägra årskurserna där eleverna fortfarande respekterar läraren. Dom lyder. Men hur fan ska dom utvecklas till självständiga individer om de bara lyder hela tiden. Men det är kanske inte självständiga individer vi vill ha. För självständiga individer är lite jobbigare. Dom köper inte allt vi säger direkt. Dom ifrågasätter. Testar. Provocerar. Dom utvecklar. Och dom går ej att föra framför sig som en grupp som säger ja tack och amen. Dom är kanske inte ens tacksamma för att du är där.

Och i kyrkan ska vi va tacksamma. Och visa respekt. Men är den ömsesidig?

Nu har jag rört till det igen. Vet inte vad det va jag ville med detta. Men jag vet att jag är tacksam för att jag har äran att få umgås med många människor som inte alls tänker som jag. Som inte alls gör de val jag gör. Ni berikar mitt liv. Och jag respekterar er. Ni är guld värda i min utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar