måndag 17 oktober 2011

Syskonkärlek

Så grymt fint att se kärleken mellan syskon. Helt galet att se en 10veckor gammal varelse stråla med sina ögon mot en annan varelse, ett syskon. Där och då helt kravlös kärlek. När de sen lite äldre säger att de är bästa vänner blir det varmt i kroppen. Det är också med syskonen man testar gränser, kollar av saker man sett och kanske själv blivit utsatt för. Syskon kan också bilda en allians gentemot föräldrar.

Placering i syskonskaran finns det teorier och forskning kring. Jag är en storasyster i alla dimensioner. Det är något jag är både stolt över och ibland mindre stolt över. Jag vet att jag både berikat och hindrat mina systrar liv. Jag har tagit stötar och jag har ställt krav. Jag har satt ribban och dragit riktlinjer. Jag har försökt va en förebild, inte alltid har det varit en god sådan. Jag har begått misstag som givit mig erfarenheter som jag velat dela med mig. Inte alltid har det varit ömsesidigt uppskattat.

Mina systrar har givit mig nya perspektiv, drömmar, erfarenheter, kunskaper, kompetens mm och kärlek som är svår att hitta någon annan stans. Kanske omöjlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar