måndag 17 oktober 2011

Behov

Nyss hemkommen från promenad och träningspass. Mår bra av att röra på mig. Påverkar både kropp och själ otroligt mycket. Men som så mycket annat är rörelse en vana man skapar.

Trots att jag inte är gammal som gatan har vanorna varierat me åren.

Jag gick inte på någon barngympa. Det vill jag gärna att mina barn gör. Grovmotorik kan du träna hemma såklart men barngympa är så mycket mer av samspel, rumsuppfattning, musik, kroppuppfattning mm. Att röra sig tillsammans är fint o kul.

Jag börja på gymnastik, rytmisk gymnastik med tävlingar. Är delad till detta med bedömningssporter. Är delad till tävlingsmomentet överlag. Utslagning. Toppning av lag. Att vara bäst. Varför inte bara ha skoj. Undersöka va kroppen klarar och vad känns bra. Kroppsidealen i rytmisk gymnastik är galna.

Jag gilla idrotten i skolan Skolidrotten idag styrs av skollagen och ämnesplaner. Dom som skrev dessa har fattat grejen. Det har oftast inte lärarna eller för den delen föräldrarna. Livslångtlärande? Ja av att kroppen behöver rörelse och att det är kul. Inte av att jag inte kan hoppa lika långt som Jenny eller springer saktast i klassen.

Jag har missbrukat motion. Det vill jag undvika att föra vidare. Jag vill få mina barn och ungdomar att känna hur det är att ha en fungerande kropp, en kropp som känns bra, en nöjd kropp, en kropp som klarar vardagen och påfrestningar. En kropp som mår bra. Som min just precis nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar